BLÍŽEVEDLY
železniční stanice
369 m


Kdyby se někomu zdálo, že nádražní budova Blíževedly je totožná s těmi ve Stvolínkách, Kravařích a Liběšicích, nebude daleko od pravdy. Většina budov na trati totiž pochází z pera architekta Friedricha von Reinhöla. 124 let stará budova je nejvýše položená ze všech ostatních nádraží na trati z Lovosic do České Lípy. Provoz zde začal 20.12.1989. Železniční stanice sloužil jako osobní, tak i nákladní dopravě. V nejvýše položené stanici na trati (občas sem vlaky ani nevyjedou) jsou dvě dopravní a dvě původně manipulační koleje, dnes už nepoužívané - jedna k bývalému dřevěnému skladišti s nakládací rampou (nedávno sneseno), druhá pak k bývalé boční nakládkové rampě pro překládku štěrku z nedalekého lomu Dubičná (z korb náklaďáků přímo do vagonů, svého času byl na této koleji dokonce trvale odstaven ubytovací vůz pro rekreační účely). Budova železniční stanice byl dlouhodobě v neutěšeném zanedbaném stavu, což se změnilo v roce 2018, kdy budova prošla kompletní rekonstrukcí (střecha, fasáda, okna a dveře, podlahy, rozvody elektřiny, topení, odvodnění a oprav interiéru objektu). Hned po rekonstrukci budovy "přišel" titul - Nejkrásnější nádraží roku 2018 ...

Ve stanici Blíževedly se křižují osobní vlaky. Od roku 2007 je obsazená výpravčími, kteří se zde starají i o pořádek, ale jízdenku si zde nezakoupíte, ta se kupuje pouze ve vlaku. Velkým plusem je zdejší čekárna pro cestující s knihovničkou i malým dětským koutkem. Upravená je i příjezdová cesta k nádraží s místy pro zaparkování automobilu.

        
        
        
        
        

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží (11-2018)

Blíževedly, nejkrásnější nádraží roku 2018

Rekonstrukce nádraží Blíževedly

Jednokolejná regionální železniční trať z Lovosic přes Litoměřice do Čeké Lípy byla zprovozněna 20.12.1898 a s ní i kolejová spojka mezi Žalhosticemi a Velkými Žernoseky. Úsek Lovosice - Litoměřice byl zprovozněn už 1.10.1898. Trať je součástí tzv. Severočeská transverzálky, vystavěné v letech 1896 - 1900 společností ATE (Aussig-Teplitzer Eisenbahn neboli po česku ÚTD - Ústecko-teplické dráhy) s náklady na výstavbu ve výši 50 mil. korun. Koncese na stavbu byla společnosti udělena 13.6.1896.
Po vzniku Československa byla 1. ledna 1923 ATE znárodněna a od té doby trasa patřila do sítě Československých státních drah (ČSD). Po připojení Sudet k Německu patřila v letech 1938 - 1945 pod Deutsche Reichsban. Od 1.1.1993 je po rozdělení Československa spravována společností ČD a.s., od roku 2003 pak společností SŽDC (od r. 2020 společností SŽ a.s.).
Zpočátku na trati jezdily čtyřtendrové lokomotivy řady IVb a IVc, protože zde pravidelně jezdily těžké uhelní vlaky s nosností až 650 tun (tažené třemi stroji). Ve třicátých letech minulého století zde používaly ČSD hlavně lokomotivy řady 524.1, po druhé světové válce pak lokomotivy řady 556.0, 464.0 i 475.0, které zde jezdily až do roku 1979, kdy byly nahrazeny motorovými stroji, převážně T 466.2 V devadesátých letech minulého století se zmenšoval objem přepravovaných nákladů a po roce 2002 klesl na absolutní minimum a od roku 2011 není provozována krom příležitostných jízd vůbec. Osobní doprava je do konce sedmdesátých let minulého století vedena převážně motorovými vozy řady M 131, M 262 a později pak řady 810, v současnosti pak jednotkami Regionova.


        
           
           
           
        
        
  

Blíževedly >>>

Ronov - vrch 552 m se stejnojmennou zříceninou hradu >>>

Zřícenina hradu Hřídelík >>>

Šibeniční vrch - 353 m >>>

Kravaře - železniční zastávka >>>

Dubičná - železniční zastávka >>>

Zpět na přehled turistických cílů


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
17.1.2022

Stránky Dálnice D8 & okolí  jsou provozovány
za laskavého přispění společností: