ČERVENÝ VRCH
(Rothberg)
314 m
&
ŠPIČÁK (Spitzerberg) - 314 m & HŘEBEN (Kamm) - 316 m
&
ŽELEZNIČNÍ TUNEL ČERVENÁ SKÁLA

Červený vrch se Špičákem a Hřebenem (Kamm, 316 m) tvoří podlouhlý hřeben mezi děčínskými částmi Přípeř, Jalůvčí, Škraby, Červený vrchem a Bělou. Všeobecně se pro tento podlouhlý, cca 2,5 km dlouhý pískovcový masív používá název "Červený vrch". Červená je odvozena od železité barvy zdejšího pevného pískovce. Nabízí několik pěkných vyhlídek jak na sousední Pastýřskou stěnu tak i do údolí Labe. Východní část vrchu je zakončena skalním útvarem "Červená skála" skrz který prochází železniční tunel na trati Děčín - Dolní Žleb. Vysoko nad tunelem, se nachází vyhlídka "Červený vrch", která byla zřízena v rámci budování promenádních cest po okolí hornožlebských lázní. Kousek za severním portálem tunelu je pak u železničního přejezdu do Drážďanské ulice i železniční zastávka Děčín - Přípeř, dříve "Horní ŽLeb".

Červený vrch je nejjižnější z trojice vrcholů (zbývající vrcholy - Hřeben / Kamm - 316 mm a Špičák / Spitzberg - 314 m). Díky zdejšímu červenému, na železo bohatému pískovci, dostal celý vrch název. Nacházejí se zde pozůstatky staveb zřejmě bývalé železné hutě. Ze skalní plošiny na západním okraji je nádherný výhled na celý masiv Pastýřské stěny (vyhlídka byla zřízena v rámci budování promenádních cest po okolí hornožlebských lázní), Děčínskou kotlinu a panorama od Pustého vrchu po Děčínský Sněžník. Na jihovýchodě se Červený vrch svažuje k Tyršovu mostu skalním útvarem zvaným Červená skála, jímž je proražen tunel na trati Děčín - Drážďany. Na tuto skálu navazuje v korytě Labe tzv. "Hladový kámen".

ŽELEZNIČNÍ TUNEL
(Červená skála)

Dvojkolejný 149 metrů dlouhý železniční tunel, nazvaný "Červená skála", ražený v pískovcové skále Červeného vrchu a Špičáku v letech 1847 - 1849. Nachází se mezi tunelem Ovčí stěna pod Pastýřskou stěnou a zastávkou Přípeř. Jeho portály zdobenými novogotickými cimbuřími (severní portál je obloukový, jižní pak lomený) projel první oficiální vlak na trase z Prahy do Drážďan 8.4.1854. Tunel byl vyražen a následně vyzděn. Zprvu byla v provozu jen jediná položená kolej, druhá byla položena až o dvacet let později v roce 1871. Elektrifikace tunelu proběhla v sedmdesátých letech minulého století, tunel prošel opravou v osmdesátých letech dvacátého století.
 

           
           

Vyhlídka Červený vrch prošla opravou (10-2019)

Obnova nátěru státní vlajky na Labském nábřeží (05-2014)

Pomník Obětem I. světové války na rohu Bělské ulice

           
           
           
           

HLADOVÝ KÁMEN
(Hungerstein)

Sucho odhalilo v Labi hladové kameny (08-2018)

Dlouhotrvající sucho odhalilo hladové kameny jako znamení bídy pro šífáky (08-2015)

V Děčíně můžete na břehu Labe vidět nejstarší hydrologickou památku (12-2018)


           
           

Pastýřská stěna >>>

Tyršův most v Děčíně >>>

Děčín - Loubí - přístaviště >>> 

Děčín - přístaviště >>>

Zpět na přehled turistických cílů

POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022

Stránky jsou provozovány za laskavého přispění: