Až do roku 1958 byl Radešín nevýrazným zalesněným znělcovým vrchem v části Ústeckého středohoří mezi obcemi Chuderov Radešín. Jenže pak se osud kopce a okolí na dlouhou dobu spojil s ústeckým Tonasem. Tomu totiž došlo místo na skladování odpadového materiálu ze své výroby sody, jeho skládka hned vedle fabriky u Labe už vypadala skoro regulérní středohořské návrší a tak došlo k rozhodnutí založit skládku novou. Vybráno bylo 6 km vzdálené místo "Grimovy pahorky", v nadmořské výšce kolem 500 m napravo od cesty mezi obcemi Chuderovec a Arnultovice, kam se odpad z výroby měl dopravovat pomocí lanové dráhy. Jelikož se dnešní "CHKO Čeké středohoří" v té době jejím zakladatelům honilo tak maximálně v hlavě, nestálo vybudování sládky a lanovky v podstatě nic v cestě. Jak bylo rozhodnuté, tak se také v roce 1965 stalo, vrch proťal široký výsek lesa od jihovýchodu po severozápad, který je zde dodnes, přibylo elektrické vedení, začala výstavba mezistanice a v roce 1969 začala lanovka vozit odpad z Tonasa v Neštěmicích na skládku u Chuderovce. V první polovině osmdesátých let minulého století byla odlesněna převážná část vrcholu a severní a východní svahy (dnes už opět zalesněné). V roce 1990 byl provoz lanovky ukončen, těleso lanové dráhy bylo sneseno, mezistanice byla zbourána ... zůstal jen vysekaný průsek lesa a zbytky betonových patek příhradových stožárů nesoucích v minulosti lano s vozíky.
Ze západního přes severní až na východní úbočí obchází Radešín modře značená turistická cesta z Chuderovce do Ústí nad Labem. Kolem dokola po obvodu kopce byl vybudován cca 2 km dlouhý vycházkový okruh se třemi vyhlídkovými altány. Bohužel obvodová cesta není značená a značená není ani cesta na vrchol. Na severní straně je na úpatí vybudována "Vyhlídka Vladimíra Horáka" (pojmenované in memoriam podle významného ústeckého amatérského historika, dlouhodobě spolupracujícího s Klubem českých turistů) s altánem a pěkným rozhledem (zahlédnout jde třeba i Knínická estakáda na D8, Tiské stěny, Děčínský Sněžník, Blansko a další okolní vrchy. Od rozcestníku na severním svahu sem vede krátká odbočka. Na Severovýchodním úbočí byla někdy v šedesátých letech minulého století vybudována malá betonová pozorovatelna civilní obrany. Nachází se jen asi 15 metrů od modře značené stezky. Na západním úbočí u cesty do Chuderova se nachází studánka a dřevěný altánek. Ještě o kus níž na jihozápadním okraji lesa se pak nachází další dřevěný altánek nad Chuderovem s vyhlídkou na část krajské metropole i vrcholky Českého středohoří.
BÝVALÁ POZOROVATELNA CIVILNÍ OBRANY
Vystavěna byla v 60. letech 20. století s výhledovou orientací třemi směry. Průzory mají zajímavý tvar podobný střílnám například na předválečných "řopících". Vnitřní prostor je rozdělen na tři části (cihlové přepážky oddělují jednotlivé průzory). Její účel spočíval zřejmě v pozorování vzdušného prostoru.
Pozorovatelna na východní svahu Radešína
BÝVALÁ NÁKLADNÍ LANOVKA
nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s
odpojitelným uchycením nákladních vozíků
s mezistanicí na vrchu Radešín (1. úsek
- 4747 m, 2. úsek - 1324 m, celkem 6071 m)
Ústecké fabrice Tonaso totiž došlo místo na skladování odpadového materiálu ze své výroby sody, jeho skládka hned vedle fabriky u Labe už vypadala skoro regulérní středohořské návrší a tak došlo k rozhodnutí založit skládku novou. Vybráno bylo 6 km vzdálené místo "Grimovy pahorky", v nadmořské výšce kolem 500 m napravo od cesty mezi obcemi Chuderovec a Arnultovice, kam se odpad z výroby měl dopravovat pomocí lanové dráhy. Jelikož se dnešní "CHKO Čeké středohoří" v té době jejím zakladatelům honilo tak maximálně v hlavě, nestálo vybudování sládky a lanovky v podstatě nic v cestě. Stavba začala v roce 1965, skoro v přímce bylo vystavěno společností Transporta Chrudim postaveno 31 sloupů, nákladní stanice, točna a mezistanice, pro jejíž umístění posloužil vrchol Radešína. V roce 1969 začala lanovka vozit odpad z Tonasa v Neštěmicích na skládku u Chuderovce. Za hodinu provozu zvládla přemístit 100 tun odpadu a už v roce 1980 se musela skládka rozšiřovat. Za dlouhých 21 let provozu vyrostl na skládce u Chuderovce zdaleka viditelný bílý kopec, který se stal značnou zátěží pro životní prostředí i okolní obce. Skládka totiž zamořila spodní vodu chloridy a sírany /studniční voda se v okolních obcích dodnes nedá pít). A tak byl provoz lanové dráhy i skládky v roce 1990 zastaven. Lanová dráha byla snesena a prodána do šrotu. V roce 1994 byla skládka sanována, zavezena zeminou a osázena stromy. Až do listopadu 2020 byly zachovány dvě podpěry u sídliště Skalka.
Zmizela další část průmyslové historie Ústí nad Labem (11-2022)
Dokument o nákladní lanovce (2009)
Zmizela další část průmyslové historie Ústí nad Labem (11-2020)
Poslední zbytky nákladní lanovky z Tonasa zmizely. Sloupy už nestojí (11-2020)
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
15.11.2022