Pravidelný provoz na trati z Mostu do Lovosic
(původně Místní dráha Obrnice - Čížkovice) zde byl zahájen na konci 1898. V
období protektorátu Böhmen und Mähren byly všechny stanice na Švestkové dráze
(pojmenovaná podle velkého množství švestkových sadů kolem trati v první
polovině dvacátého století) na "německém" území, krom Třebenic a Třebívlic. V
letech 1982-87 byl provoz na trati zastaven kvůli sesuvu mezi Třebenicemi a
Dlažkovicemi a vlakové spoje byly nahrazeny autobusy. Uvažovalo se i o ukončení
provozu, ale v roce 1987 byla trať v místě sesuvu opravena a opět uvedena do
provozu. O dva roky později zde byla ukončena nákladní doprava (především čpavek
do chemických závodů v Lovosicích, po roce 1989 pak cukrová řepa, jablka a další
ovoce) a nadále klesal i počet cestujících až byl v roce 2007 pravidelný provoz
opravdu ukončen. Dlužno dodat, že za ukončením provozu stál spor Českých drah a
Krajského úřadu Ústeckého kraje o cenu za dopravní obslužnost. Spor byl vyřešen
zrušením vybraných spojů na většině tratí na Ústecku, na Švestkové dráze byl
zrušen dopolední pár vlaků bez jakékoliv náhrady a počet přepravených
cestujících díky mizerné nabídce spojů poklesl na minimum. O rok později se
dopolední pár vlaků na trať o víkendy vrátil, v Lovosicích byly vytvořeny
návaznosti do všech směrů a rapidně vzrostl počet přepravených cestujících, ale
ani to nestačilo. Krajský úřad přes protesty obyvatel a obcí se rozhodl vlaky
dál neobjednávat a nahradit je autobusy. Už ale o rok později zde začaly v letní
sezoně jezdit pravidelné nostalgické vlaky. V roce 2014 nabídl celou trať její
vlastník (tehdejší SŽDC) k prodeji jako nepotřebnou a o dva roky později jí
zakoupila společnost AŽD Praha (výrobce zabezpečovací technice), která trať
začala modernizovat jako svůj zkušební polygon k testování nejmodernějších
technologií v železničním zabezpečení. Na konci října 2019 zde byl ukončen
provoz víkendový provoz turistické linky a 15.12. byl zahájen pravidelný denní
provoz společností AŽD Praha na lince U10 Litoměřice - Lovosice - Most.
Železniční stanice (240 m n.m.) je sice bez obsluhy, ale je dálkově řízena ze
stanice Čížkovice. Cestujícím zde slouží odjezdový
panel, lavička a stojan na kola pod krytým přístřeškem nádražní budovy. Celá stanice prošla rekonstrukcí
(včetně fasády a střechy nádražní budovy) - byly položeny tři nové koleje, u
dvou byla zbudována vyvýšená osvětlená
nástupiště s osvětlením, dálkový staniční rozhlas. Skladiště vedle nádražní
budovy bylo zbořeno.
Rozloučení s pravidelným provozem osobních
vlaků
na trati Čížkovice - Obrnice 8. prosince 2007
Historie Švestkové dráhy v datech
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
24.11..2022